Saturday, January 16, 2010

Ta'aruf, Tafahum & Ta'awun

3 kunci utama dalam pergaulan

1) Ta’aruf
Apa jadinya ketika seseorang tidak mengenal orang lain? Mungkinkah mereka akan saling menyapa? Mungkinkah mereka akan saling menolong, membantu atau memperhatikan? Atau mungkinkah ukhuwah Islamiyah akan dapat terwujud ?

2) Tafahum
Memahami, merupakan langkah kedua yang harus kita lakukan ketika kita bergaul dengan orang lain.Setelah kita mengenal seseorang pastikan kita tahu juga semua yang ia suka dan yang ia benci. Dengan memahami kita dapat memilih siapa yang boleh menjadi kawan bergaul kita dan siapa yang harus kita jauhi.

3) Ta’awun
Setelah mengenal dan memahami, rasanya ada yang kurang jika belum tumbuh sifat ta’awun ( saling tolong menolong) . Kerana inilah yang akan menumbuhkan rasa cinta diri seseorang kepada kita.Bahkan Islam sangat menganjurkan kepada umatnya untuk saling menolong dalam kebaikan dan taqwa.Rasulullah saw telah mengatakan bahawa bukan termasuk umatnya orang yang tidak peduli dengan urusan umat Islam yang lain.

Taa’ruf, tafahum dan ta’awun telah menjadi inti penting yang harus kita lakukan. Tapi, itu semua tidak akan ada ertinya jika dasarnya bukan ikhlas kerana Allah. Ikhlas harus menjadi sesuatu yang utama, termasuk ketika kita mengenal, memahami dan saling menolong. Selain itu, tumbuhkan rasa cinta dan benci kerana Allah.Kerana cinta dan benci kerana Allah akan mendatangkan
keredhaan Allah dan seluruh makhluknya..

No comments:

Post a Comment