Wednesday, January 6, 2010

Dari Dia-1

Beberapa hari yang lps, sy telah ditanya oleh seorang sahabat. Apa pandangan anda mengenai, sebaris kata2 ini," Bleh kte brkenaln? mksd sy dngn lbh rapt.."Ada seorang sahabat saya ni, telah ditanya dengan pertanyaan trsebut olh seseorang..Tetapi, bkn face to face, dlm sms ja.Entah mcm ne, dia dpt no. telefon pn tak tahulah..Dah lah tak knal, tp tau plk dia psl kita..Bila ditanya nama, tak nak beritahu & beria2 tanya psl status kite..Masih kah, saya ada peluang?, Psyco plk bla sy bc..Rapat yg mcm ne tu yerk? Ni, msti ad soal jwb dlm sms, tak pun handphone anda sllu ja berdering...Bla dh knl2,kiranya dh thu empunya diri, kna ajk kluar lh kot.
Betul ke, istilah 'berkenalan dengan lbh rapat' mcm gini??

Beginilah situasi sbnr, kbnyakan dr kita untk mmbina 'bait muslim'..Tetapi, w/pn anda selalu sj menjlnkn sesi ta'aruf mcm di atas, sure ke anda mngnali rakan anda tu, 100%??Jawapan nya tidak..Sebaliknya, anda akn mmperolehi tempias fitnah dunia.Jangan ssuka hati je, nak kenal, kna jaga maruah diri..Klu, nisa', ingatlah anda msih lg di bahu walid@abi@daddy.. bagi syabab plk, pandanglah 'dia' seperti kakak dan adik, yang prlu dijaga maruah mereka.Tak kiralah lelaki @ perempuan, anda semua kna sentiasa menjaga batas2 pergaulan..Ingatlah prjalanan diri kita, adalah untuk mndapat mardhatillah..Kna sllu buktikan dengan amalan akan hablum min Allah & hablum min annas..

Kalau, 'taa'ruf' berdua, ada yang ketiga.Faham2 je lah, siapa yang ketiga tu..Tapi, kalau ramai2 boleh kot?? Itu pn bahaya jg ni, mata yang memandang akn mmfitnah.Wlaupn duduk sj2 pn dlm kumpulan, boleh jadi isu nanti..Jd, tak payah lah nak lagho2 mcm tu..Klu selalu sangat mcm tu, 'hati berbunga sakura' lh plk..Dalam kedua2 keadaan tu, 'hati' sntiasa memainkan peranan..Jd, kna jaga 'hati' dan jangan lh terlalu emosi dan berperasaan..Nanti, pertimbangan kputusan pn, berat sebelah.Suci kn hati dengan sentiasa menghambakan diri kepada Allah, Tingkatkan ketaqwaan dengan mengupgradekan amal ibadah kepada Allah.....

Jaga hubungan diri dengan Allah, Jadilah yang solehah bagi nisa' dan soleh bagi syabab..InsyaAllah, akan dipermudahkan nanti..Jangan lh terburu2, dalam membuat keputusan. Jangan mudah menangis. sekiranya apa yang berlaku kerana kesilapan diri sendiri.Sekira niatnya ikhlas untuk menuju 'bait muslim' minta Allah permudahkan. Taa'ruf secara baik , dan minta pandangan orang terdekat dengannya. Pastikan anda mengenalinya, yang paling penting penghayatan dari segi ad-diin. Terimalah dia kerana Allah

Sahabat saya itu, mengangguk faham..'Sekiranya dia adalah 'dia' yang telah ditentukan oleh-NYA.Doaku spy masing2 menuju mardhatillah.Semoga Allah permudahkan urusan itu. Tetapi, sekiranya 'dia' bukanlah ditentukan oleh Allah, minta Allah jauhkan .Dapat sucikan 'hati' daripada hati"

(3/1 - 11/1, 17/1-18/1, 23/1-24/1 )

Link to: Bercouple berlandaskan ISLAM hanya khayalan..
http://www.youtube.com/watch?v=pYNwAqTZH2w

No comments:

Post a Comment