Monday, December 21, 2009

Ilmu bukan sekadar dilafazkan, tetapi dizahirkan.........Untuk mu Muslimah

‏وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
سورة النور آية 31


” Dan katakan juga pada wanita-wanita yang beriman tundukkanlah pandanganmu dan peliharalah kemaluan kamu” -Surah AnNur: 31.


Dari mata jatuh ke hati. Tidak bertemu, perit di hati

Engkaulah ratu hati, pengubat jiwa nan lara, Tika bersama bagai dunia ini kita yang punya. .


Telah dikhabar kan dan diriwayatkan dari Suhail bn Abi Salih, dari ayahnya, diriwayatkan dari abu Hurairah telah berkata, Rasulullah s.a.w telah bersabda:


Setiap langkah anak adam ada zinanya, Dua mata berzina; dan zinanya adalah melihat, dan tangan berzina dan zinanya adalah menyentuh, dan kaki berzina dan zinanya adalah berjalan(ke tempat yg haram), dan mulut kita berzina, dan zina kita adalah berciuman, dan hati juga berzina, dan zinanya adalah berangan-angan dan samada menyanggupi, membenarkan atau tidak kemaluan kita akan perkara itu.” - Sunan Shugra *


Lihatlah jiwamu yang kian mati itu Apakah sebabnya?
Lihatlah hatimu yang kian pudar rasa taqwa padaNya Apakah puncanya.?

Ibn Qayyim telah menyebut di dalam kitabnya Di antara kelebihan menundukkan pandangan kepada perkara yg tidak harus antaranya adalah:-

1) Dikurniakan firasat yang benar

2) Diberi ketenagan dan kelapangan hati. Wahai abduh Suburkan saja rasa taqwa itu Jangan

biarkan ia mati
Ta’liq:

Hidup kita sehari-hari memang tidak dapat lari dari bertemu manusia. Di mana sahaja, melainkan kita berada di dalam rumah. Namun, walau di dalam rumah tetap kita melihat dunia luar melalui media massa atau elektronik. Sebagai manusia, kita diberi wahyu untuk memimpin akal, dengannya dapat kita membuat batasan agar kita tidak jatuh di dalam lembah kehancuran. Kita memang tidak dapat mengelak daripada bertemu lelaki atau perempuan di dalam kehidupan kita. Mata yang merupakan cermin pada hati, ibarat kamera ajaib perlu dipimpin agar ianya bersih dari kotoran dunia yang menggelapkan hati dari mengingati Allah. Walau bagaimanapun di dalam kita menyusuri harian yang kita akan bertemu ajnabi di kelas, perpustakaan, pasar, jalanan maka di sinilah “menundukkan pandangan ” perlu diaplikasikan. Menundukkan pandangan bukanlah bermakna kita menundukkan pandangan hingga jalan pun tidak kelihatan. Menundukkan pandangan ialah menundukkan penglihatan daripada memandang perkara yang haram.


Percayalah, kita bukan mengejar status thiqoh dari ertikata manusia sekarang, tapi kita ingin bersih hati dengan bersih mata menurut definasi syara’.


Kita hanya ingin “thiqoh” pada pandangan Allah, lantas mendapat tempat di sisiNya nanti. Kita harus berebut-rebut mengejar cinta Allah! Lebih dari segala isi dunia ini.Kita dibenarkan menurut para’ ulama’ berdasarkan dalil-dalil syara’ memandang ajnabi semasa urusan muamalah, perhakiman, meminang dan urusan syarie yang lain.

Memandanglah menurut batasan syara’ dan percayalah kesannya akan membawa kepada ketenangan pada hati dan khusyu’ di dalam solat. Wara’ bukanlah hanya pada pakaian sahaja, walaupun pakaian merupakan gambaran aplikasi Sunnah dan kecintaan pada Sunnah dan penta’biqan keimanan jika disusuli dengan ikhlas, namun wara’ adalah dengan menjauhkan diri daripada perkara-perkara syubhah, meninggalkan dosa-dosa besar dan tidak melazimi dosa kecil.

Betapa ramai manusia hari ini terjebak di dalam dunia percintaan, atau pra-percintaan atas nama berkawan, membenarkan liar mata tanpa kawalan. Keluar bersama, makan bersama, kata mereka kami tidak membuat apa-apa; lagipun di kalangan ramai orang. Adakah kita terlupa, apakah jaminan orang awam itu yang tiada ulama’ pun mengatakan ianya mahram yang merupakan syarat lelaki-perempuan ingin bersunyian bersama? Menghalang anda memandang dan melakukan zina mata yang merupakan panahan daripada panahan syaitan menurut Saidina Ali KaramAllahuwajhah? Lantas melakukan apa yang diharamkan Allah iaitu menghampiri zina? Jelas, akan disusuli pula dengan langkah-langkah seterusnya membawa kepada zina yang lain pula. Semuanya oleh kerana mata.

Di sini, Islam menurut maqasid syara’ menurut salah satu dari objektifnya yang lima iaitu menjaga keturunan menjadikan ” saddu adzhraie” atau menghalang jalan yang membawa kepada perkara tersebut dengan mengharamkan perkara yang boleh membawa kepada zina. Bukan juga bermakna sudah tiada adab muamalah, namun andai ada urusan syarie dengan batasan syara’ kita meraikannya dengan mizan yang ALLAH telah tetapkan. Kita menghormati perbualan dengan adab sopan dan santunan syara’. Ini keperluan.


Dalam dunia yang sangat tiada apa ini, apakah yang dapat kita harapkan melainkan cinta, Redha dan pengampunan Allah dengan mentaatinya. Tidak susah, percayalah andai benar-benar mengenali siapa Allah dan mengapa kita hidup di dunia. Namun begitu, usah khuatir. Dosa dan maksiat kita ubatnya taubah. Sayang ALLAH pada kita, andai kita kembali padaNYA. Tiada dosa tidak diampunkan melainkan syirik. Setiap manusia yakni kita ada jalannya menuju ALLAH jika benar-benar mencari ALLAH. Khilaf di sana-sini. Carik di sana sini, jika diteknuni dengan penyesalan, taubah dan rasa malu pada ALLAH, pasti membuat pengampunan dan cinta dari ALLAH. Tersilap sekali dua, walaupun sekejap ia merupakan siksaan pada hati namun ada penawarnya. Kembali pada ALLAH. Asal sahaja kita tidak pernah berasa benar dengan maksiah dan mencipta alasan melakukan maksiah. Kepada ALLAH kita kembali. Jangan diulangi, itu pasti. Dosa jangan dilazimi dengan takabbur. Seperti taat juga jangan disulami dengan kibriya’ rasa besar diri. Itu berbahaya. Semoga ALLAH mengampuni kita semuanya.


Yang juga punya mata untuk dijaga,
Yang punya mata derhaka kepada TuhanNya

Yang punya mata berdosa kepada TuanNya

Yang punya mata tidak malu kepada penciptaNya

No comments:

Post a Comment