Monday, October 26, 2009

Pada ketika itu....

Teringat aku pada detik masa yang sudah berlalu...

Pada detik itu dan ketika itu....

Dapat ku rasai hembusan angin bertiup beralun lembut..
Ketenangan dapat ku rasai oleh pukulan lembut sang bayu itu..

Kedengaran di angkasa, kicauan sekawan burung bersiul-siulan
Mereka sungguh asyik terbang bebas di angkasa dan meredah samudera angkasa raya...
Begitu rancak sekali perbualan mereka bagaikan ingin menyampaikan satu rahsia

Ingin sahaja ku korek rahsia mereka..
Ligat mindaku berfikir, apakah rahsia yang ingin disampaikan itu??..

Ku dongak kembali ke langit..Wahh, sungguh indah ciptaan Ilahi
Kepulan2 awan yang tidak terbilang jumlahnya, membentuk pelbagai imaginasi di fikiran ku..

Aku bagaikan seorang pengembara yang meredah lapisan awan yang berlapis2
Ingin sahaja aku gapai sepuas2nya setiap awan itu, dan tiba2 pandangan ku hanyut pada satu hala...

Ingatanku tertumpu pada satu wajah yang sudah lama tidak ku temu..
Dan tidak akan ku temui lagi di alam fana ini.
Satu wajah yang bisa membuatku tersenyum dan tersenyum..

Ya, benar.. .Seorang yang baik budi pekerti dan murah dengan senyuman, Bicaranya persis seorang shabab yang sentiasa ditunggu2 oleh para sahabiyah dan sahabat..
Setiap butir ilmunya kami teliti dan amati sebagai peringatan dan ikutan..Dia terlalu santun dalam mengungkapkan setiap makna..Belum lagi ku dengari kata2nya yang berhelah..Alhamdulillah, ilmunya setanding dengan amalannya..

Syukur kepada mu, Ya Allah, kerana aku tidak silap memilih...

Tapi kini, baru ku sedar, itu semua hanya sementara..Memori silam yang tidak akan kunjung tiba..Tetapi, kenapa mesti dia....??

Tidak mampu untuk aku meneruskan kata2 ini lagi..

Pandangan ku, menjadi benar2 yakin dengan apa yang pernah hadir di hati ini, pada ketika itu....

Hembusan angin yang setia menyambut lamunan ku, terhenti ngan tiba2..
Lama ku menunggu, gapaian lembut itu..

Ku rasa kembali, panas di wajahku, hati ku bergoncang hiba,,Dan air mataku mulai menitis, satu demi satu..

Aku sudah berjanji pada diri, tidak mahu menangis lagi..Tetapi aku tidak berdaya, dan betul2 tidak berdaya kini ..Kalaulah dulu aku dan.....??

Kata2nya yang tidak akan aku lupa dan tidak sesekali aku pinggirkan sebagai teman mindaku..

" ...Jangan rasa jemu untuk sentiasa istiqamah dan sentiasalah perelokkan amalanmu.Ketahuilah, doa itu adalah senjata bagi muslim dan muslimah. Sentiasa menjadi yang solehah dan sentiasa lembut tetapi tegas tingkahmu..Jangan biarkan hati sunyi daripada mengingati mati, dan sentiasa merasakan mati itu sentiasa dekat dengan mu..Jangan menangis selain kepada Allah kerana hati ini terlalu dambakan keredhaan-NYA..Jangan biarkan akalmu kosong daripada berbicara mengenai alam ciptaan Ilahi..Dekati hati dengan Allah untuk sentiasa mendapat kasih sayang Allah..."


Ingatlah,Mati itu adalah satu rehat yang panjang dan penamat daripada menghadapi segala godaan dunia yang tiada bertepi..Dan rindukan bertemu kepada Pemberi kasih sayang...Kita sama2 akan hadapi nanti, tapi hanya masa....




No comments:

Post a Comment